Blåtur til Pilgrimstapeten i Ransby

Trysil Soroptimistklubb feirer 30-årsjubileum i år og markerer det på ulikt vis gjennom året. Vi startet feiringen med marsipankake på januarmøtet vårt, og nå i juni dro vi på blåtur til Ransby i nabokommunen Torsby, i Sverige. Der finnes en unik pilgrimstapet (broderi) som beskriver pilgrimsleden fra Hammarø ved Karlstad til Trondheim.

Ved Utmarksmuseet ble vi tatt imot i kafeen med kaffe og kaker. Reserverte bord var ferdig dekket opp for lunsj. Etter kaffe, gikk vi inn i «kinosalen» for å se filmen om hvordan Pilgrimstapeten eller Pilgrimsbroderiet ble til.

Tegner/kunstner Gunnar Svensson fra Ransby, fikk ideen om å brodere pilgrimsleden fra Hammarö til Trondheim. Broderiet skulle stilles ut i Trondheim ved byens 1000 års jubileum. 10 lokale, arbeidsløse kvinner i alle aldre og uten broderierfaring tredde nåla, og endte opp med en 40 m. langt, fantastisk beskrivelse av Pilgrimsleden. Den vises i et eget tømmerbygg tegnet av arkitekt Kari Hovin Kjølle.

Før lunsjen underholdt vi med sang. Bl.a. Ingses sang til klubbens 10 årsjubileum og Idas Sommarvise

Gro sa noen ord i forbindelse med 30 årsjubileet. Hun var innom prosjekt vi har engasjert oss i både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Les mer om Pilgrimstapeten