Referat fra klubbmøtet på Trysil Bibliotek 2. mai 2024

Før medlemsmøtet avholdt vi et ekstraordinært årsmøte for å velge Programkoordinator. Etter årsmøtet gjennomførte vi et vellykket klubbmøte der vi hadde vi med oss en observatør som vi håper vil finne seg til rette i klubben vår.

Bedriftsbesøk: Trysil Bibliotek

Biblioteksjef Tone Odden ønsket velkommen og ga en orientering om egen utdannelse og bibliotekets oppgaver.

Tone har en variert bakgrunn, og er utdannet bibliotekar ved Statens bibliotek- og informasjonshøgskole, Oslo.

Hennes oppgave er ikke bare å låne ut bøker, men også å fylle biblioteket med aktiviteter som

• Kunnskapsformidling
  • Foredrag
  • Utstillinger
  • Elevbesøk
  • Barneaktiviteter

Trysil bibliotek låner ut ca. 25 000 bøker i året, og har 2 årsverk fordelt på 3 personer. Økonomien og bemanningen kunne vært bedre.

Biblioteksjef Tone mottok den tradisjonelle gaven som takk for at hun tok i mot oss og ga oss en grundig og interessant innsikt i bibliotekyrket. (Den tradisjonelle gaven er en brunost fra Bryn Gardsmeieri.)

Etter klubbmøtet gikk vi gjennom klubbsaker. Gro refererte fra et vellykket distrikstmøte på Hamar, og minnet om at vi er verstkap for neste års distriktsmøte. Vi gikk gjennom status på noen av prosjektene våre, bla La praten gå, Parsellen og Bjønsstugua. Elisabetn holdt kveldens 5-minutter og hun snakket om en nylig framlagt NOU: Totalberedskapsrapporten. For første gang sto posten Soroptimistnytt på agendaen, og Ingrid refererte fra lederen i Soroptima om kunstig intelligens.